Thursday, August 27, 2015

Pregnancy Journey: Baby first move

Assalamualaikum. Hai.

Bila dah masuk 2nd trimester and preggy 4 bulan ni, mesti orang akan tanya, "Dah rasa baby gerak-gerak tak?" Awal 16 weeks tu tak rasa pun. And tak tahu pun dia rasa macam mana. Haha. Kesian. Masuk je 17 weeks, dah rasa macam 'something' geli-geli kat perut. Haha. And aku rasa, baby gerak dah kut!

Tapi, awal-awal tu dia macam malu-malu kot nak beraksi kat dalam tu. Hihi. Macam selang berapa hari baru rasa lagi dia gerak-gerak dalam tu. Ya Allah rasa bahagia sangat dapat rasa macam tu as a woman. And ada bagitau Fikri, baby dah start gerak-gerak dah. 

Untuk 17 weeks ni, dia mula bergiat aktif waktu malam nak tidur. Huhu. Geli kadang-kadang tu. Apa dia buat agaknya kat dalam tu kan. Tapi baby bump tak nampak lagi. Cinonet je baru. And 17 weeks ni jugak ada monthly check up.

So, kalini nurse dah ukur dah tinggi rahim and pakai ultrasound kot apa taktau mende alah yang bising bunyi dia. Haha. And nurse tanya, "Baby dah gerak?" And of course lah jawab yes kan tapi sikit-sikit je tak kuat pun lagi.

But, bad for me bila dapat tahu HB aku menurun. Huuuu. Last month HB okay 11++. Ni turun ke 10.4. Ni gara-gara New Obimin yang aku makan tu dah habis. Last check up pun nurse yang lain tak tanya. Kalini nurse cakap "Hmm New Obimin dah tak cukup ni. Kena tambah Iron Ferrous untuk tambah darah" Redho je laaa demi baby kan. And kena datang check up lagi in 2 weeks. Nurse kata, "Memandangkan awak ada masalah HB, jadinya kena lah datang lagi 2 minggu yee. Kalau tak ada apa masalah boleh datang sebulan sekali" Huu. Sekali lagi, redho. Haha. 

Teha cakap, "Ermm takpe lah. Baby nak membesarkan. Memang macam tu kadang-kadang". Patutlaaa masa aku pergi jalan-jalan beli barang dengan keadaan ramai orang and panas, aku pitam! Walaupun kena tambah makan ubat, tapi aku rasa aku takde masalah pun untuk makan sebab bukan untuk siapa pun. Anak sendiri jugak. And diri sendiri jugak. 

Sekarang dah masuk 18 weeks dah. Tak sabar nak tunggu awak besar, sayang. Nak sangat tau gender awak. Hihi.

Till then.


No comments:

Post a Comment