Wednesday, February 5, 2014

Resepi : Spaghetti Goreng Ala-ala Aglio Olio

Hai :D

Harini tiba-tiba akal panjang sikit nak masak sesuatu. Haha. Entah. Sejak akhir-akhir ni, tambah lagi satu favourite tekak aku ni. Spaghetti. Selain Chicken Chop kan. 

So, haritu dah cuba Resepi Spaghetti Bolognese dari blogger Fatin Liyana. Sedap! Seriously. FL ajar pakai tomato buat Tomato Puree dia. And Kamal (abang aku) pon cakap boleh guna cara tu. Japp! Aku kadang-kadang berselisih pendapat dengan orang memang belajar Culinary ni kan (Kamal) macam kite buat tak betul. Dia kalau boleh nak betul-betul ikot cara. Haha. Lepastu, aku buat ujikaji lain pakai Tomato Paste (Brand Diga). Entah. Aku rasa tomato paste yang kite buat sendiri lagi sedap. Masam yang menyelerakan. Tapi Mak aku suka aku pakai Diga. Tekak masing-masing kan.

Then, aku buat pulak Spaghetti Aglio Olio. Aku amik resepi dari hasil google-google. Tapi macam tak kenan dek tekak. Haha! 

Maka, terhasil lah lagi satu idea aku gabungkan resepi Aglio Olio dengan Bihun Goreng Singapore Mak. Hihu. Sukehati je kan. Nasib baik sedaaappppp. 

Okey. Let's me explain my recipe. Cewahhh. Ni aku buat untuk 3 orang makan. Dan memandangkan Spaghetti tak cukup, aku campur dengan Makaroni. Hihi.




Bahan-bahan :

Spaghetti (3 orang makan)
5 ulas Bawang Putih (Tumbuk)
2 biji cili padi (Hiris halus)
1 batang sosej (Potong kecik-kecik)
1 atau 2 biji telur
Lada hitam
Garam

Cara-cara :

1. Rebus Spaghetti
Rebus spaghetti selama lebih kurang 15 minit. Nak rebus spaghetti, letak minyak sikit + garam. Nak tahu dah masak ke tak, gigit spaghetti tu (kalau ada bintik putih kat dalam dia its mean tak masak lagi) itu tips dari Kamal. 

2. Goreng Spaghetti
Letak minyak sikit. Masukkan bawang putih hingga naik bau. Kemudian, masukkan sosej + hirisan lada. Boleh juga ganti sosej dengan daging cincang. Aku prefer korang pakai daging dari ayam cincang sebab lagi umph rasa dia. Jangan lupa masuk garam ye. Normally, bila masak spaghetti/makaroni kena letak banyak sikit tau. Then, masukkan telur gaul-gaul sikit dan masukkan spaghetti yang dah direbus tadi. Gaul dan masukkan lada hitam secukup rasa. Gaul dan gaul. Siap! 

Amacam? Senang kan? Hihi. 




1 comment: