Tuesday, January 7, 2014

Resepi : Sheperd's Pie

Hai :D

Senang giler buat mende alah ni. Kenyang pulak tu! Aku makan tengah hari, malam baru lapar. Cehhhh. Hahahaha.

Okey. Meh aku cerita bahan-bahan dia. Aku olah dari resepi Cik Epal.

Bahan-bahan Potato Layer :

Kentang 8 biji (kecil) *sebab tu je tinggal kat rumah. Haha!
1/3 Low Fat Milk (Fresh Milk pon boleh)
1 sudu butter
Garam secukup rasa
Lada sulah secukup sesedap tekak *Haha!*

Bahan-bahan Daging Layer :

Sekeping daging cincang (Ramly Daging Cincang)
1/2 biji bawang besar (Dipotong dadu)
2 biji bawang putih (Dipotong dadu)
4 biji tomato (Aku guna tomato kecik2 tu. Dipotong dadu)
Lada sulah
Garam secukup rasa
Sos Cili

Cara-cara nak buat Potato Layer :
Goreng kentang yang dah dibuang kulit. Kalau nak rebus lagi bagus. Tapi aku malas sebab lambat. Lepastu, tumbuk kentang tadi pakai lesung. Kau mampu? Hahaha. Masukkan sesudu butter. Then, masukkan secubit garam & sesedap rasa black pepper. Kemudian, tuangkan 1/4 susu tadi tu ke dalam kentang. Gaul, gaul dan gaul. Rasa dulu mana tahu tawar. Kalau tawar, tambah lah garam. Siap!

Cara-cara nak buat Daging Layer :
Mula-mula, goreng daging cincang tu dengan minyak sikit. Kemudian, toskan. Sebab daging ni dia keluarkan air. Kemudian, tumiskan bawang putih, bawang merah & tomato yang dipotong  dadu tadi sampai naik bau. Campak secubit garam. Campak? Hahaha. Gaul, gaul dan gaul. Masukkan daging yang dah goreng tadi. Kemudian, tuangkan sos cili sesedap rasa & agak2 lahh ikot banyak daging. Masukkan black pepper. Siap!

Cara terakhir :
Lapisan bawah, masukkan mash potato tadi. Agak-agak lah sebab nanti top pon nak letak jugak. Nipis-nipis je pon takpe. lapisan tengah, layerkan dengan daging yang kite masak tadi. Lapisan atas, layerkan semula dengan mash tomato. Kemudian sapukan telur kuning dan cakar rimaukan dia. Haha! Last sekali, masuk dalam oven dengan suhu 180 darjah selama 20-30 minit. Kalau lapisan atas dah kuning-kuning tu dah masak lah tu.

Gambar ni je yang ada. Boleh? Haha. Memag tak semenggah betuuuuul nak share resepi kan. Tapi, ada aku kesah? Atleast share kat blog nanti bile lupa, boleh lah carik balik resepi. Hihi

Btw, senang je uolls! Hehe. Resepi daging tu abang aku yang ajar. Huehue. Daging layer tu kalau makan dengan roti pon sodap! Yummy habisss. Nak menangis rasa Mak cakap daging aku buat tu sedap. Dia siap request buat lagi. Hewhew. 

Itu lah hasil bila aku stress sangat dengan paper exam. Haha! 

p/s: Aku memang malas nak amik gambar satu-satu bahan. Harap kenal bahan-bahan. Hehe.

No comments:

Post a Comment