Sunday, November 3, 2013

Review : Gubahan & Mini Pelamin

Harini, genap seminggu dah. Kejap je rasa.
Tapi masa nak tunggu tu kemain lama bebeno. 

Well. Lets talk about the budget. Macam aku, ikot kepala aku je. Degil kan. Haha! Aku dengan dia buat checklist and betul-betul nak save budget. Hewhew. Sebab nak tunang je kan. Kite kena fikir kos selebihnya untuk kahwin nanti. Khennn.

Gubahan Hantaran

Aku tak buat sendiri gubahan aku. Aku hantar kedai sebab aku ni dah lah tak kreatif. Lepastu aku sem ni busy dengan assignment yang perlukan sentuhan berat. Gittew. Aku dengan Fikri pon dedua malas nak fikir jadi kami tempah je senang! Tiba masa siap, bayar. Kan. 

Nama Kedai : SONG SAY CHEW
Nama FB : Ideas Gift

Uncle kat kedai ni baik. Dia macam jaga customer kot. Kalau pergi kedai dia cakap nak hantar gubahan, dia akan bagi kita gambar-gambar contoh gubahan. Nanti balik rumah fikir nak design cemane. Lepastu, dia punya service tiptop. Satu hari pon dia boleh siapkan. Yerla kalau tetiba Mak kau suruh tunang ke nikah express ke kan! Haha! 

Harga? Ikot bajet. Paling murah ye paling simple. Macam aku haritu aku nak RM15/pcs tapi masa aku pergi tu, aku punya idea dicantas oleh si pembantu kedai tu. Pfft. Akhirnya persetujuan dicapai dengan RM20/pcs untuk part aku dan RM25/pcs untuk part Fikri. 

Masa tu, aku dengan Fikri cuma tempah 5 pcs je. Sebab selebihnya tu sirih junjung dengan cake yang tak perlu hias lebih-lebih. Tu pon aku dah rasa mahal je. Haha! Sebab aku kan student. Gitew.

Pihak perempuan bagi kat pihak lelaki

Sirih Junjung - Sponsor by Kak Lily

Cupcakes - Sponsor by Kak Liza (SIL)
Ermm harga dia murah je. Around RM50 cemtu. Cantik pulak tu. Terima kasih Kak Liza! Hewhew. 

Facebook : Noraini Ali
Website : eye'fa creation

Towel - Gubahan by Song Say Chew

Baju Melayu - Gubahan by Song Say Chew

Buah-buhan - Gubahan bakul by Song Say Chew

Bagi pihak lelaki bagi pihak perempuan, abang aku lupa amik gambar. Huhu. Tapi lebih kurang cenni jugak laaa. Tapi aku suka giler kat Sirih Junjung dia. Fikri tempah kat Masai kott. RM50 with fresh flower. Tapi aku rasa aku ada amik kat Tab aku. Nanti aku updated kemudian.

Mini Pelamin

Ha. Part ni aku tak rancang lebih-lebih pon tau. 'Kawan' abang aku je yang macam bagi idea buat itu buat ini. Masa tu, aku cuma beli karpet bulu yang kecik tu je. Tu pon dah RM80. Hmmm. Beli pon last minit esok nak majlis. Then, balik rumah aku macam tak puas hati dan terus tidur. Bangun tidur mamai-mamai, Kak Eera ajak aku beli barang. Nak buat mini pelamin katanya. Haha! 

So, petang tu aku pergi berdua. Beli karpet bulu. Sebab sebelum tu memang aku nak cari karpet bulu. Tapi sini susah cari macam kat KeyEll. Masa aku google tu, banyak lah kat KL murah pulak. Sini maunya paling murah RM400. Jadi, kami pergi kat tempat barang terpakai kat selekoh Parit Raja Darat tu. Sampai sana, terus nampak karpet bulu kaler hitam. Awesome! Sebelum tu, aku nampak karpet bulu hitam cemtu kat bilik lecturer aku. Aku cakap aku nak pinjam, dia boleh gelak. Dia ingat aku main-main. Haha! Dia cakap dia pon cari kat Rengit. 

Masa tu, Allah permudahkan urusan aku dengan Kak Eera sebab sebenarnya harga karpet tu RM180 tapi wife owner tu TERsalah cakap RM120. Haha. Aku agak, lepas je kiteorang balik mesti wife dia kena marah. Kuikui. Alhamdulillah pakcik tu bagi RM100 je. Dah lah besar. 

Lepastu pergi kedai kain mula-mula cari kain net sebab nak bungkus Bunga Rampai. Then, cari kain untuk letak kat belakang. Kami beli RM2.90 semeter je. Jadi, kami amik 5 meter cemtu kot. Tambah dengan kain jersi yang murah RM2.90 semeter jugak untuk balut bantal. 

Balik tu, terus jeee buat. Penat gile. Tapi nasib laaa awal-awal tu aku ada beli Paper Lantern tu kat FB. Haha! Aku beli 5 biji, RM3.50/pcs. Jadi, tak lah kosong mini pelamin tu kan. Banyak aksesori dari Kak Eera sebab sebelum ni, dia ada beli buat hias-hias restoran kat fakulti. 

Paper Lantern FB : Pamelo Bazar

DIY by Kak Eera(FSIL), Siti (My Sis) and Kak Aza (SIL)

Close up

Aku bab hias ke gubah ke memang aku tak kreatif. Keras okey. Masa Kak Eera tanya tema pon, aku cakap ikot warna baju. Ada lah rancang nak warna apa. Tapi takdir menemukan aku dengan Ready Made baju warna Fuschia Pink. Not red okey. Ramai cakap warna merah. Hmmm. Kalau kahwin nanti pon aku tak fikir langsung nak warna tema apa. Boleh gitu? Kite hentam je. Apa kite rasa cantik, jalaannnnn. Haha.

Untuk tunang ni banyak hal aku dengan Fikri yang urus. Cuma bab jempot-jempot orang tu kami serah pada parents masing-masing. Apa-apa persiapan pon sendirian berhad okey. Aku yang nak tunang, aku lah carik duit sendiri. Cuma baju dengan kenduri makan je Mak sponsor. Hewhew. Tapi tambah manik ke lace ke apa semua, sendirian berhad okey.

Pasal gubahan pon sendirian berhad dengan Fikri. Bila kata kat orang mula-mula tu buat yang murah, people will show their weird face. Macam "Hmmm. Murah jeee. Mesti tak lawa" Gittew khennn. Manusia. Memang lah cemtu. Tapi bila hari majlis, bila tengok betul-betul depan mata, hati aku puas sebab jangkaan mereka salah. Aku suka guna prinsip biar sederhana tapi nampak cantik. Gittew. Dah memang aku student dan takde monthly income kan. Sedar diri okey. Tapi apa hal pulak kau nak pandang-pandang sinis kan. Huehue. Make up aku pon RM50 je tau. Huehue. Buat apa cari mahal-mahal kalau servis RM50 pon sama standard dengan RM150. Tapi masa tu, aku puas hati dan ramai berminat. Gittew. Kawan aku nak tunang 23/11/13 pon macam nak amik kat dia. See! Yang murah tak semestinya tak cantik kan.

Nanti aku review pasal baju aku. Cecehhh. Macam bajet beli kat butik je kan. Haha! Ehh mana tahu boleh tambah-tambah idea korang kan. Al maklum laaaa bila sendiri punya majlis, dia punya blur lain macam kot.

And me officially engaged to Fikri. Alhamdulillah!


Ohhh. Tak payah lah susah-susah bagi kritikan pasal inai ke apa kan. Bazir air liur korang je. Hewhew. Sebenarnya aku cuma nak buat corak inai kat tangan je. My Mak Andam yang buatkan. Satu tangan RM5 je. Hehe. Tapi dia cakap why not letak sekali kat kuku. Hmmm aku dah expect yang orang akan pertikai pasal inai ni. Tapi aku expect yang budak kelas yang menganjing. Rupanya aku salah. Well, manusia. Kite tak dapat nak puaskan hati semua.Tapi kan, cuba tengok jari my FMIL dia pon pakai. Haha!

Apa yang kite mampu, kite buat.
Tak mampu, kite berangan dan tengok je pada yang mampu.
Tak susah pon hidup ni kalau kite jaga diri sendiri je. Jangan penatkan kepala otak untuk fikir kemampuan orang, kebahagiaan orang. Kan.

Bahagia tu untuk semua, InsyaAllah. May Allah protect us.

Be yourself. Behave yourself.


psst! sebenarnya aku taip entry ni pada beberapa hari yang lepas. Hewhew.

No comments:

Post a Comment