Monday, July 27, 2015

Pregnancy Journey : Minum air gula kali pertama

Hai. Assalamualaikum.

Bila sebut je pregnant, orang akan ingatkan pasal air gula. Macam buddy takkan terpisah. Kan? Haha. Bagi semua orang pompuan yang pregnant, minum air gula tu satu benda yang mengerikan. Entah kenapa.

So, since aku tahu aku pregnant, aku senyapkan je dulu. Dah 9 weeks sebelum aku balik JB, aku pergi buat buku Pink! Aku daftar kat rumah Mak sebab aku kan masih berbaki satu sem kat Parit Raja. So, senang untuk aku buat check up. 

Berbalik pada air gula, bila nurse tanya-tanya family background, dapatlah tahu Mak aku kan memang ada kencing manis. Makanya, lagi cepat aku dapat merasa air gula tu. Hahaha. Nurse suruh next check up means 3 bulan untuk minum air gula. Takot-takot aku pregnant ni ada kencing manis. Nak kena monitor.

So, lepas balik dari Kedah, balik raya rumah Mak pulak. Before balik JB, ada next check up. Kebetulan, aku masa tu tak sihat. Kena batuk and selsema. Agak menyeksakan sebenarnya. Sebab nak makan ubat, tak digalakkan. Takot bagi kesan pulak kat baby. Nak taknak kena tahan je sakit tu.

Pagi-pagi lagi aku dah tercongok kat KK Parit Raja tu. Taknak lambat. Tapi sebenarnya nak tunggu nurse datang and amik darah, kemain lama sebenarnya. Tercongok la lagi. 

Selesai amik darah, boleh hantar ke Makmal and tunggu result. Lepastu datang balik kat tempat nurse amik darah untuk minum air gula. Masa tengah tercongok lama tu, ada jugak geng pregnant yang berpengalaman bagi tips. Katanya nak minum biar sekali teguk, jangan sikit-sikit. Nanti loya nak muntah. Pastuh tak boleh minum air masak rupanya lepas minum air gula. Aku beriya la bawak air masak siap-siap takut pening loya minum air gula kan. Kalau curik-curik minum sikit takpe. Kikiki.

So, dengan tips yang ada tu, aku pon gigih la minum dengan sekali teguk air gula tu. Pastuh kakak bagi tips yang tengah amik darah siap tanya aku, "Sedappp??" Hahaha. Padahal sebenarnya kan, aku tak rasa apa pon weyhh!! Payau je rasa. Aku taktau la sebab aku batuk selsema ke atau nurse tu tak letak gula. Kehkehkeh. Makanya, air gula pertama, success!

Untuk air gula pertama, okay la kan tak rasa apa. Next aku taktau la cemane. Taktau lagi next air gula bila. Aku okay lagi minum air gula. Tapi aku tak suka amik darah. Habis lebam-lebam tangan aku. Eee tak suka! Sakit pulak tu. Bak kata orang, demi baby kan mak-mak ni selalu jadi kuat. And, bacaan pertama tu normal takde kencing manis. Harap-harap berterusan. Amin!


Till here. 

No comments:

Post a Comment