Friday, September 26, 2014

The next journey to achieve.

Assalamualaikum.

So much thing in my head now. Peningnyaaaa. Nak kahwin ni pening kan? Ahaha. Dapat rasa la macam mana serabut tu. Sekarang ni, kalau macam ada hal tak settle atau timbul masalah berkaitan hal kahwin, terus macam tak boleh tidur malam walaupun mengantuk gila. Em.

Lepastu kalau serabut sangat, lastly watlek watpis takmau ingat pon. Haha. Tapi lepastu macam semangat balik kasi settle masalah. Macam nak nangis!

Ohh. Sekarang ni aku quiet busy lah sambil study sambil bisnes. Sebab nak cari duit lebih kan. Mana yg kurang tu kena topup balik. Seriously, susah sangat tau berniaga ni walaupun kecik-kecik je. Nak give up tu tak payah cakap la. Tapi Allah tahu lah kan mana terbaik utk kita. Tiap kali nak give up je mesti ada yg bagi sokongan. Mesti terbaca ayat-ayat yg buat aku tak jadi give up. Nak build kepercayaan org pon susah tau. Nowadays kan ramai je peniaga penipu kan. Kita yg jujur ni pon kena tempias tau.

Kalau soal layan kerenah customer tu memang macam-macam la kan. Normal. Kadang macam nak marah je. Tapi Allah tahu cara ni boleh ajar aku lebih bersabar. Sebab nanti dah kahwin, lagi kena banyak sabar. Sabar tu memang takde sempadan lah senang citer. Masa kerja part time tu kalau jumpa customer biadap ke apa mesti macam bebel kat belakang sebab bengang. Tapi sekarang, bisnes sendiri, hah layan lahh kan.

Aku mula bisnes ni sebab aku suka sangat shawl. Dalam almari tu macam nak muntah shawl dah. Haha. Hobi. Lagi satu, niat tu nak la tolong orang yg mula nak hijrah tu kan dapat beli shawl yg tak jarang dan labuh. Sebab aku tahu kalau soft chiffon memang lah best aku tak nafikan. Tapi utk selamat dan memenuhi kehendak syariat, kena la pakai inner tudung. Dan aku tahu panas. Sebab aku pernah jugak macam rimas. Tapi lama-lama rasa selesa pakai inner tu akan sebati dengan kita. Cewahh.

Orang tanya, jual shawl ni jahit sendiri? Tak. Aku cuma potong jadi end curve and hantar tailor jahit tepi. Belum berkemampuan lagi nak beli mesin sendiri walaupun tu antara salah satu keinginan aku. InsyaAllah, someday. Who knows kan?

Tapi kan sebenarnya, aku memang tak boleh buat bisnes ni secara full time. Sebab apa? Sebab aku ni macam halahhhh kesian kalau orang mintak kurang walaupun dah kurang sangat tu. Mark up harga pon tak banyak. Sebab aku student kan. Tahu dah tahap 'kedekut' nak beli mahal-mahal tu. Bhehe~

Haaa. Semester ni aku memang tak pegang title 'leader' dah. Sebab aku takut aku tak boleh fokus untuk lead orang memandangkan aku punya wedding tinggal 5 bulan je lagi. Aku taknak d sumpah sebab tak jalankan tanggungjawab as a leader. Ahahaha.

For the first time, bisnes campur study campur nak kahwin, aku rasa sangat lah lintang pukang hidup aku for the first two weeks. Sekarang macam dah slow down and belajar nak bahagikan masa dengan betul. Plus, hujung semester dah kena hantar proposal untuk PSM (Projek Sarjana Muda) semester depan. Uiii takut!

Nasib la kan memang dah slow-slow urus hal kahwin. Next month kena urus dengan JPA pulak untuk dapatkan kelulusan berkahwin since ada perjanjian dengan pihak JPA kan. May Allah ease everything. Ameen!

Okay la. Got to go. Cehh. Nite.


No comments:

Post a Comment