Monday, April 20, 2015

2 bulan & masih berdua

Assalamualaikum. Haiii. 

Baru dua bulannn. Belum dua tahun. Hihi. People keep asking, "Dah ada isi ke?" Rilek ahh. Hihi.

Setiap pasangan yang berkahwin, mula-mula je kata takmau ada baby dulu, nak honeymoon berdua dulu, nak stabil dulu. Tapii tengok laaa lepas seminggu ke dua minggu kahwin. Tukaq teruih prinsip. Sebab memang berkahwin nak kembangkan family kan. Ceh ceh ceh. 

TAPI! Its depends sebenaqnya pada laki bini tu. Halangan yang ada mana kita nak tau. Kadang sedap je mulut dok menanya dah ada ka dah ada ka. Dalam hati memang nak, tapi atas tanggungjawab yang perlu di dahulukan, terpaksa 'tahan' dulu perasaan nak ada anak. Macam aku laa. Huhu! 

Tengok baby je rasa alahai bestnyaa. Tapi aku tak menolak kalau Allah nak bagi rezeki sekarang. Lagi suka! Hihi. Fikri pon kata, perancangan tu bagi aku settle study dulu, tapi kalau Allah nak bagi kenapa kita taknak terima. Kan?

Allah tahu apa yang perlu dulu. So, sekarang daaahh ada rumah sendiri walaupun hanya menyewa. Alhamdulillah. Perancangan nak duduk rumah Mak dulu sampai habis study. Tapi, lepas kahwin je teruih ubah perancagan. Haha. Paling selesa is duduk rumah sendiri.

Kebahagiaan seorang isteri bilamana dia dapat uruskan rumahtangga dia sendiri without cakap-cakap orang, without judgemental daripada manusia sekeliling. Bahagia kot! Aku masuk-masuk je rumah sendiri gembira MasyaAllah. Tak terkata.

Seminggu cuti midsem tu memang uruskan hal rumahtangga dengan perasaan gembira. Banyak benda aku belajar. Manusia pemalas congok pagi-pagi, kena gagahkan diri dengan semangat buat breakfast utk laki. Sediakan bekal lagi! Haa kauuu. Haha. Rajinnyaa Intaaannn. Ni Mak aku tengok memang pengsan sebab anak dia jadik rajin. Kahh! 

Tiba-tiba terus ada mind set hari-hari. Pagi, sediakan breakfast. Hantar dia sampai depan pintu, salam & lambai-lambai (Dalam hati sedih kena tinggal kat rumah). Then, kemas-kemas rumah, basuh baju segala. Petang, masak untuk makan malam. Tunggu laki balik. Malam duk bergaduh ja dengan laki. Haha! Tak gaduh manja tu tak sah. Everything everyday kat dalam rumah je. Sampai Fikri paksa jalan sebab terperuk ja kat rumah. 

Tapi tulaaa Allah bagi dugaan sakit kat aku. 3 minggu yang ini, Allah uji. Sampai nangis cakap kat laki, tak best sakit. Macam serba tak kena. Tapi dia kata sabaaar. Mungkin Allah nak ajar laki aku kot la kan. Aku ni kalau sakit memang sakit sungguh pastuh mengada macam nak kena tampaq. Selalu Mak je layankan kalau aku sakit. Treat me like a baby. Bila dah kahwin, masih lagi take care yakmatt. Tiba-tiba, cuti midsem balik JB, sakit lagi 3 hari melepek sakit sungguh. Hari pertama tu maybe dia macam janggal lagi cemanaa nak layan aku ni kann. Haha. Tapi aku tahu dia risau. Cuma dalam hati aku je nak Mak nak Mak nak balik. Kahh! Tapi sepanjang malam aku sakit tu dia tidur tak nyenyak sebab aku kejap-kejap bangun serba tak kena. Then, baru rasa dia sayang aku. Kahh! 

2 bulan kahwin ni Allah bagi pengajaran tu macam-macam. Dari perasaan awkward cemana nak layan laki sendiri kan. Sampailaaa dah reti dahh nak jaga laki cemana. Gitu. Seronok kan kahwin? Kahkah. 

Moga Allah panjangkan jodoh kami. Ameen! 

Love you, husband. 


No comments:

Post a Comment