Thursday, March 6, 2014

Stand up and defend yourself

Aku berkawan dan berperangai seperti normal (aku yang dulu), orang cakap aku ni tak tahu adab berkawan bila dah bertunang. Dan bila aku 24/7 serious dengan perbuatan dan perangai aku, orang akan pandang annoying.

So, how?

Actually, aku bukan la tak boleh bergurau langsung ye. Tapi ada hal-hal sensitif yang tak perlu pon kau mention atau jadikan bahan. A lots of story yang boleh kau bahankan. Tak perlu la cakap "Kau ni dah bertunang tapi bla bla bla". Tak perlu. Sebab? Sebab aku rasa aku tak memalukan diri atau tunang aku atau keluarga aku pon. Tak menari bogel pon depan kau. So, perlu ke nak mention 'bertunang' tu?

Kalau rasa, "ehh orang lain okey je aku bahan dia itu ini. Dia pulak cepat sangat nak emo." Sorry. Kau bukan sekali dua je buat benda yang down kan orang. Kalau dia tu 'suka' dengan apa yang kau bahankan, terpulang. Sebab aku bukan dia. I need to defend myself. Sebab kadang-kadang, kau bahan seolah-olah macam kau lah paling berkuasa then orang lain tu bodoh-bodoh je kau bahan. It's so funny, dude?

And I don't care kalau kau taknak kawan dengan aku sebab aku ni cepat emo. I don't need you to understand me. Kau tak kenal aku siapa pon aku tak heran. Sebab aku rasa masih ada kawan-kawan aku yang 'kenal' siapa aku dan macam mana aku. 

Aku okey bila orang okey dengan aku. Aku akan layan kasar kalau orang berkasar juga dengan aku. Bukan biadap ye. But, please respect each other. Then, everybody will be happy. 

Aku bukan nak jadi emo suka hati je. Tapi aku rasa aku dah cukup 'senyum' bila orang cuba menjatuhkan aku. Dari kerja fitnah memfitnah sampai lah nak cari kesalahan aku waktu tengah 'darah manis' sampai lahhhh aku cakap aku nak kahwin dalam keadaan sederhana. It's really hurts me. Hanya Allah yang tahu. Hanya Allah mampu bagi aku kekuatan. 

As long as aku tak menyusahkan hidup sesiapa, tak payah 'komen' & 'menjatuhkan' orang banyak sangat. Kelak, kena kat batang hidung sendiri, ayokkkk tak tahu. Allah Maha Tahu. 

Jadi, marilah kita hidup secara aman damai dan sopan santun.

*Peace*


No comments:

Post a Comment