Saturday, March 22, 2014

Nak kahwin dah ke?

Bila pergi kenduri kahwin, soalan normal pada perempuan berumur 24 tahun ni, "Ni, bila lagi?" sambil senyum sumbing yang menanya. Hahahaha. Aku cuma ehehehe *senyumsenget*

Walaupun tak berapa lama dan tak berapa dekat, preparation dari segi barang ke apa is zero. Hehe. Sekarang ni Fikri cakap kita tengah usaha kumpul duit bagi cukup. Haha. Sebab nanti bila dah nak hampir-hampir tu, of course duit keluar untuk itu ini macam air! 

Ohhh. Macam ni nak kahwin punya peningggg *cakapdalamhati*

Kalau masa gatal je nak kahwin tapi belum masanya tu kan, tengok orang nak kahwin sambil pening-pening, kita tak rasa apa pon. Bagi kita benda tu mudah je. Ini mengikut pemantauan aku la. Hehe. Aku sendiri pandang macam tu. Kawan aku pon macam tu. Sebab masa tu, aku borak dengan kawan aku. Dia cakap pasal kawan dia. Dia kata, kawan dia punya bakal suami tu orang senang. So takde hal kalau buat majlis tunang & kahwin dalam jarak yang singkat. Tuptup kawan dia tak buat tunang sebab banyak kos. See! Hahaha. Hakikatnya, tunang ni banyak pakai duit. Tapi aku buat jugak. Kenapa eh? Hahaha. Depends pada pasangan tu sendiri la kott. 

Rezeki nak kahwin ni tiap orang berbeza. Nanti, bila dah nak kahwin tahu laaaa macam mana berbezanya tu. Paling penting, sematkan dalam kepala dan hati, jangaaaannnnn cemburu dengan rezeki orang lain. Seriously. InsyaAllah kita pon ada rezeki tersendiri. Janji Allah tu. 

Then, buat apa yang kita mampu. Nasihat yang baik, kita amik. Nasihat yang akan memudaratkan diri sendiri, tolak tepi. Cakap-cakap orang tu lumrah hidup. Jangan sedih sangat. Percaya pada diri sendiri dan pasangan. Fikri selalu cakap, kehidupan sebenar kita adalah lepas kahwin. So, kalau dia terlupa aku lah ingatkan. Hehe. 

Mengenai apa tema, nak wedding yang macam mana semua tu, aku tak fikir lagi okey. Hahaha. Sama la macam tunang haritu. Baju apa yang cantik, aku rembat dulu. Tak rancang pon nak warna pinkish gitu. Hahaha. Untuk kahwin, for sure akan pilih yang terbaik. InsyaAllah. Fikri dah ingatkan, jangan lebih-lebih sangat. Nak tunjuk kat orang ke kat suami? *macamkenatampardengankokedai*

Dari bertunang tu memang aku buat simple-simple je. Taknak beban terlampau-lampau. Cakap-cakap orang kalau tak jemput ke simple sangat ke kuno ke, aku maafkan :) In reality, aku yang akan menanggung segala susah senang tu. Kan? Buat simple tapi hati happy, dah cukup. Hidup tak kaya, tapi mencukupi pon dah bahagia. Buat apa bandingkan hidup kita dengan orang lain.

No matter how, buatlah apa kau rasa kau mampu. Paling penting, kau jaga hati pasangan, jaga hati parents, jaga hati future in law, jaga hati adik beradik, dah memadai :) Family comes first. Kita sorok sedih kita, kita tunjuk bahagia kita. Kan?

Sepanjang bertunang ni rasa macam kena tembak je selalu. Haha. Sebabnya, orang selaluuuu je pertikai itu ini. Aku nak buat simple pon jadi masalah kat orang lain. Aku nak buat itu nak buat ini, selalu kena pertikai. Tapi maaflah, aku pakai baju kalis peluru! Hikhik. Aku memang dah persiapkan mental aku dah dengan perkara-perkara macam tu. Walaupun kadang-kadang sedih, tapi waktu tu je sedih, esoknya dah okey. Sebab aku ada Mak dengan Tunang yang memang memahami. Alhamdulillah.

Segala susah senang tu lumrah kehidupan. Pahit manis tu semua mengajar kita erti dewasa. 
Takpe, Allah ada :)

No comments:

Post a Comment